Soms krijg je het op je heupen als liefhebber en dan móét je een SLS AMG hebben. Een dergelijk bericht ontvingen wij begin dit jaar van een fijne relatie, waarna wij onze plicht zijn gaan vervullen en dit onberispelijke exemplaar hebben opgespoord in Duitsland. De beweegredenen van de man konden we zelf wel invullen: iconische 300SL Gullwing-portieren, waanzinnige 6.2L M159 V8 middenmotor waarvan de roffel meer een brul is, razendsnelle DKG versnellingsbak van Getrag (Doppel Kopplung Getriebe) en als dat allemaal niet genoeg is dan ga je wel overstag bij het lezen van de kille doch aansprekende cijfers die bij een dergelijk icoon horen: ruim 570 pk en 650 Newtonmeters op krap 1.650 kilogram. Een regelrechte bom op wielen. Ook financieel zit het wel snor met zo’n SLS. Afschrijven doet ‘ie al jaren niet meer en het is een vooraanstaand kandidaat voor een fikse waardestijging. Sterker nog: de serieuze exemplaren zitten nu al zo'n tien procent boven de nieuwprijs.
Deze SLS AMG is nieuw in Duitsland geleverd, heeft aldaar één eigenaar gehad alvorens naar Nederland te komen. De kleurencombinatie Obsidian Schwarz in combinatie met het two tone Exclusiv Beige leder kleden ‘m chic af. We hebben de SLS van A tot Z onder handen genomen, in het proces is ook de versnellingsbak - een probleem van de eerste serie - vernieuwd. Voor dat bedrag koop je een gebruikte middenklasser, maar dit terzijde.
Je zou denken dat die fijne relatie er nu een paar jaar plezier van ging beleven. Niets is echter minder waar. Een SLS AMG heeft één manco en dat is zijn beperkte capaciteit om hoge drempels en stoepranden te beklimmen. De auto bleek ongeschikt voor centrum Amsterdam en dus ongeschikt voor het beleven van honderd procent rijplezier. Waarvan akte. Voor het volgende baasje hebben we een tip: koop ‘m niet als stadsauto. Maar als je 'm tóch wil hebben dan leveren we je er gewoon een fijne stadsauto bij.